21 Aralık 2012 Cuma

2012 Nobel Fizik Ödülü: Kuantum Optik



Bu sene Nobel Fizik ödülü sizinde bildiğiniz gibi ''Kuantum Optiği'' üzerine yapılan çalışmalara verildi. Peki ''Kuantum Optiği Nedir? Kuantum Optiği ne şekilde gelişmiştir? Etki ettiği alanlar nelerdir?'' gibi birçok soruyu bu yazımızda cevaplamaya çalışacağız.

Öncelikle kuantum optiğinin tanımını yaparak başlayalım. Kuantum optiği, madde ve ışık arasındak
i etkileşimlerin ''kuantum mekaniğindeki ilkeler'' doğrultusunda açıklamaya çalışan bir daldır. Bildiğiniz gibi Kuantum Fiziğinin temel yasalarını ''Kuantum Mekaniği'' oluşturmaktadır. Kuantum Mekaniğindeki ilkelerin sınanması, kontrolünü ve geçerliliğini araştıran en temel alanlardan biri ''kuantum optiğidir.''

Kuantum Fiziğindeki birçok paradoks aynı zamanda Kuantum Optiği alt dalı tarafından da incelenmektedir. ''Bell Kuramı, Kuantum Ölçeği Hesaplama, EPR Paradoksu, Kuantum Kriptografi'' gibi birçok konuyu da içerisinde kapsamaktadır.

Kuantum optiğindeki en büyük gelişmeler ilk kez 1960'larda lazerin icadı ile büyük bir çıkış yakalamıştır. Bunun yanı sıra yukarıdaki konular dışında özel olarak Kuantum Optiğinin babası diyebileceğimiz R.Glauber ışığın kuantum parçacıkları olan fotonların kuantum istatiksel analizini sistematik olarak ele almıştır. Kendisine bu katkılarından dolayı verilen 2005 Nobel Ödülü kuantum optiğe verilen ilk Nobel'dir denilebilir. Ancak tarihi ilk kuantum optik etkisi diyebileceğimiz Lamb etkisi ile ilgili 1955 Nobelʼini de belirtmek gerekir.

Günümüzde özellikle teknolojik aletlerin birçoğu artık ''Kuantumdaki Modellemelere'' göre yapılmaktadır. Bu teknolojik ürünlere örnek vermemiz gerekirse; bilgisayarlar, televizyonlar, uydular verilebilir. Kuantum Optiğindeki gelişmeler ise dolaylı yoldan birçok teknolojik üründe değişime ve gelişime yol açacaktır.

Sadece teknolojik ürünlerin gelişmesi ya da değişmesine göre bu ödül verilmemiştir. Ödülün verilmesinin sebebi, foton ve atom altı parçacıkların çok daha kolay bir şekilde ölçülmesini sağlamaktadır. Kuantum Optiğindeki çalışmalar, Atomaltı parçacıkların kuantum istatistiksel yapılarındaki değişimlerin çok daha kolay bir şekilde saptanmasından dolayı Nobel Ödülüne layık görülmüştür.

Özgür YILMAZ
- 2012 Nobel Fizik Ödülü: Kuantum Optik

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder