30 Aralık 2012 Pazar

Bilgisayarlar Nasıl Çalışır


Artık en yakınımızda olan bilgisayarlar ile ilgili bir yazı yazma vakti gelmişti. Bilgisayarlar hayatımızın bir parçası anca bu akıllı makinalar acaba nasıl çalışıyor ? Bu makalemizde bunlara cevap arıyacağız.

[caption id="attachment_454" align="aligncenter" width="403"] bilgisayarların çalışması[/caption]

Masamızdaki bilgisayarlar, kısaca ''bit'' olarak bilinen bilgi parçalarını, ikili rakamlara işleyerek çalışır. Normal olarak bir devre içindeki elektrik akımında meydana gelen değişiklikler yoluyla temsil edilen bitler, sadece iki değere sahip olabilir (0 veya 1).

Ancak 20. yüzyılın ikinci yarısında bilim insanları, bu yol haritasına, maddenin atomaltı düzeye indiğimizde ortaya çıkan özel durumlarını da ekleyebileceklerini anladılar.

Bu özelliklerin birincisi, ''süperpozisyon'' olarak bilinir. Basit bir ifadeyle süperpozisyon, atom çekirdeği etrafında dönen elektronlar gibi fiziksel sistemlerin, aynı anda teorik olarak mümkün olan tüm durumlarda bulunabildiği anlamına gelir.

Aslında bilim insanları, eğer bu gibi sistemleri kullanabilirlerse, her bir bilginin kuantum bitinin (diğer adıyla ''qubit''), eş zamanlı olarak 0 veya 1 olabileceğini fark ettiler. Bizler daha fazla bit ekledikçe, bu süperpozisyon durumu, bizlere, gücü katlanarak artan kuantum bilgisayarlar sunabilecektir.

Tüm kuantum bilgisayar fikrinin dayanak noktası olan ''dolaşıklık'' kavramını, New South Wales Üniversitesi, İletişim Teknolojisi Merkezi direktörü, Dr. Michelle Simmons açıklıyor: ''Bu, tek bir qubitin durumunu değiştirdiğinizde, o sistemde dolanmış olduğu diğer tüm qubitleri etkileyeceği anlamına gelir. Kuantum bilgisayarlarının gücü bundan kaynaklanır.''

Queensland Üniversitesi'nden kuantum fizikçisi, Andrew White ise, dolaşıklığın, kuantum bilgisayarlarında, bir ampulde elektriğin oynadığı rolü oynayacağını ifade ediyor ve dolaşıklığın, bir kuantum bilgisayar oluşturmak için anlamamız gereken, temel bir fenomen olduğuna vurgu yapıyor.

Bu yazımızın bilgisayarların mantığını yüzeysel de olsa anlamamızı sağladı. Daha detaylı bilgileri öğrenmek için 10larca kitaplar okumanız gerekebilir :)

  - Bilgisayarlar Nasıl Çalışır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder